Vakken en projecten


De standaard vakken:

Taal

- Lezen

- Schrijven

- Begrijpend lezen

 

 

 

Al deze vakken worden gegeven door de klassendocent. Deze vakken worden in de ochtend gegeven dus de kinderen zitten in hun eigen klas met dezelfde leeftijdsgenoten.

Rekenen

Oriëntatie op jezelf en de wereld

- Biologie

- Aardrijkskunde

- Techniek

- Geschiedenis

Gym

 

Talentvakken:

Gym/sport

Lotte Bal

Tuinieren

Willem van den Bogaard

Kunst

Frank van Griendt

Sarah Grandia

Drama

Myrthe Kos

Muziek

Evelyne Vermeer

Ali Bergen

Techniek

Hendrik Krüger

Koken

Max Klokhuis

Rick van der Steen

 

Uitzondering:
Veel van deze vakken zijn praktijkgericht, maar er is ook nagedacht over de leerlingen die hun talent ergens anders hebben liggen. Sommige kinderen zijn heel goede bemiddelaars of hebben aanleg om iets met taal of rekenen te doen. Daarom wordt er door de leerkracht voor iedere leerling een individueel plan gemaakt zodat iedere leerling aan zijn of haar eigen talent kan werken en dit verder ontwikkelen.


Kunst en cultuur
Bij ons op school zijn de talenten zeer belangrijk en de talenten kunst, muziek en drama horen daar ook bij. Dit zijn vakken die mooi aansluiten bij de kunst en culturele vorming waar heel de school aan mee moet doen. Dit is een verplicht onderdeel waar scholen aan moeten voldoen en elk jaar hebben we twee weken een project waarbij iedere leerling bezig is met kunst en cultuur. Dit betekent dat de kinderen dan in hun eigen klas zitten en er twee weken lang ’s middags geen talentvakken gegeven worden. Docenten krijgen deze twee weken de tijd om nieuwe projecten op te zetten voor de talentvakken en de klassen gaan leuke uitstapjes maken om aan dit project te werken.

De ouders die aan het begin van het schooljaar hebben aangegeven dat ze graag meewerken aan projecten en de organisatie daarvan worden ingeschakeld om samen met de leerkrachten van de groepen een leuk kunst en cultuur project op te zetten. Jaarlijks maakt de school een budget vrij voor de culture uitstapjes. We proberen in ieder geval om met de leerlingen naar musea te gaan waar ze veel kunnen doen. Tegenwoordig zijn er veel musea en plaatsen zowel binnen als buiten waar veel gezien, geleerd en gedaan kan worden. Op deze manier krijgen de kinderen op een speelse manier veel kennis over de kunst en culturele achtergronden van verschillende personages en plaatsen in Nederland en doen ze ervaring op (omdat ze zelf veel mogen doen).