Media in de school
Tablets, telefoons, laptops etc. we komen het tegenwoordig overal tegen, ook in de scholen. Wij als school willen ook tablets gaan gebruiken bij de talentvakken. Leerlingen kunnen de tablets gebruiken om foto´s te maken van projecten, app´s gebruiken voor processen en het is een makkelijk bruikbaar product voor alle doelgroepen. Het leuke is dat ze opbouwprocessen beter vastkunnen leggen en er meteen een aanvullend verslag aan kunnen geven
Dit stukje techniek is bijna niet meer weg te denken uit de maatschappij, we willen daarom als school ook graag een project opzetten om onze leerlingen te leren hoe ze bewust en verstandig om kunnen gaan met internet. Om alvast een begin te maken hebben wij regels opgesteld waar iedere leerling zich aan moet houden, de docent moet hier een goed voorbeeld van zijn.
De afspraken en regels over internetgebruik op school:
1. Je mag alleen op websites die geschikt zijn voor school. Dus geen sociaal media of chatsites.
2. Het downloaden van bestanden mag alleen met toestemming van de docent.
3. Het spelen van spelletjes mag alleen als er toestemming is gegeven door de docent.
4. Bij het gebruik van een zoekmachine, bijvoorbeeld Ilse, Google of Davindi, gebruik je nooit zoekwoorden die te maken hebben met seks, discriminatie, geweld of grof taalgebruik.
5. Op het internet gebruik je geen gegevens van jezelf. Alle persoonlijke gegevens zoals foto’s, achternaam, adres en telefoonnummer houd je voor jezelf. Het adres en telefoonnummer van de school geef je alleen door na toestemming van de leerkracht.
6. Als je op internet vervelende informatie tegenkom, waarschuw je direct de leerkracht.
7. Printen mag alleen met toestemming van de leerkracht.
8. Aan de instellingen van de computer, bijvoorbeeld screensavers en het bureaublad, mag niets worden veranderd.
9. De leerlingen mogen geen mobiele telefoon gebruiken onder school tijd.
De gevolgen
Natuurlijk kan het eens gebeuren dat een leerling een verkeerde link aanklikt en hierdoor op een website komt wat niet de bedoeling was. Als ze deze dan gewoon afsluiten en verder gaan is dit natuurlijk geen probleem.
Als de leerling verder een van de afspraken/regels overtreed zal hier een maatregel voor worden genomen. Een van deze maatregelen zou kunnen zijn dat de leerling een bepaalde tijd niet op de computer zal mogen. Ook zou het kunnen dat als het meerdere malen voorkomt dat iemand de regels/afspraken overtreed de leerkracht samen met de directeur besluit wat de gevolgen zijn.